اجتماعیمهمترین های هەواڵ

 بازی صورتک ها در دنیای مجازی/  ماردین سیداحمدی

بازی صورتک ها در دنیای مجازی!
ماردین سیداحمدی

 

دنیای شگرف و لا یتناهی مجازی را می توان از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری شبیه سازی شده در جهان دانست ، جهانی که به یمن استقبال خوب مخاطبانش به صنعتی پول ساز و قدرتمند در آشفته بازار امروز تبدیل شده است.
یک محاسبه ساده به شما می گوید که در حال حاضر پولدار ترین مردم و سرمایه دار ترین افراد دنیا از دل اینترنت سر برآورده اند و این بدان معنی است که گردشگری در دنیای مجازی نیز به مثابه جهان حقیقی به کسب و کاری نان و آبدار و صنعتی سود آور تبدیل شده است.
بیل گیتس و ثروت افسانه ای ٩٠ میلیارد دلاری اش از لابلای الکترون های سرگردان در دل کابل های مسی و فیبرهای نوری و امواج الکترومغناطیس و ماکروویو در قالب تبدیل داده ها به صفر و یک و مهندسی معکوس آنها سر برآورده اند.
هرچند باید اقرار کرد فاصله امروزه ما در زیرساخت های اینترنت و گسترش و توسعه کسب و کار در فضای مجازی با استاندارد های جهانی هنوز بسیار طولانی است، ولی این فاصله تکنولوژیک نتوانسته است باعث عدم حضور علاقمندان به این صنعت کشور در دنیای مجازی شود، با گسترش حوزه خدمات الکترونیکی در کشور و تعریف فرایندهای الکترونیکی در پیشخوان های دولت و ایجاد و راه اندازی کارتابل های الکترونیک و سیستم های مکانیزه در سازمان ها ضمن این که صدای زنگ خداحافظی با سیستم اداری سنتی هم نواخته شد، فصل جدیدی در ارائه خدمات به اراب رجوع رقم زده شد.
در ارتباطات امروزه ما پشت مانیتور و صفحه های لمسی اسمارت فون ها و تبلت ها و همه رابط ها ما با دنیای مجاز،آنطرف صفحه ها همیشه افرادی وجود دارند که در عین حال که ارتباط صمیمانه با آنها برقرار می کنیم هویت آنها برای ما مشخص نیست و آنها را نمی شناسیم.
اعتماد کردن به این ناشناس ها، نقاب ها، صورتک ها، استیکرها یا هرنام دیگری که به این مخاطبان آنلاین می توان داد، ممکن است باعث عواقب جبران ناپذیر شود،ناشناس هایی که در نقش های مختلف و پرطرفدار مانند خواستگار، شریک ،همراه ،دوست ،منجی ظاهر می شوند و پایشان هرگز به سفره عقد نمی رسد!

اعتبار سنجی سایت های اینترنت و اعتماد ما به آنها معمولاً بر اساس معروفیت و رتبه بندی آنها در اینترنت مشخص می شود، بعنوان مثال وقتی برای خرید یک بلیط هواپیمایی در اینترنت، برای مبداء و مقصد معلومی اقدام می کنیم، پس از وارد کردن مشخصات و یا کلید واژه (Keyword) مربوطه در موتور جستجوی مورد علاقه و پذیرفته شده امان، معمولاً ده پیشنهاد اول و حداکثر دو صفحه نخستین پیشنهاد شده از طرف موتور جستجو را مورد بررسی قرار می دهیم ،این پیشنهاد از طرف موتور جستجو بر اساس میزان بازدیدکننده و لینک های مرتبط با آن تعیین می شود و یا به میزان تبلیغاتی بستگی دارد که سایت به جستجوگر سپرده است.
در مثال فوق ممکن است جستجوگر در رده های اول وب سایت “علی بابا” را به شما پیشنهاد دهد و شما از طریق اپلیکیشن های سایت می توانید تعیین مبداء و مقصد و تاریخ رفت و برگشت و کلاس پرواز و سایر آیتم های مورد نظرتان را انتخاب کنید و پس از خاتمه فرایند ورود اطلاعات با پرداخت هزینه اعلام شده پروازتان را نهایی کنید.
حال اگر کسی از شما سوال کند که بر مبنای چه معیاری به این وب سایت اعتماد کردید؟ و پول و شماره کارت اعتباری و ومز آن را بر چه اساسی در اختیار گردانندگان این وب سایت قرار دادید؟چه پاسخی خواهید داد؟
شاید جواب شما یک جمله بیشتر نباشد:
“چون پیشنهاد موتور جستجو بود…”
در حقیقت از اینکه شما به موتور جستجو اعتماد کرده اید ممکن است کسی شما را ملامت نکند و حتی حق اعتماد همیشگی به شما بدهد!
اما شک نکنید که این اعتماد ها همیشه ختم به خیر نخواهد شد،دنیای مجازی دنیایی بزرگ و بیکران است که در ماورای آن می توان انتظار هر آسیبی را داشت،امروزه کلاه برادری های اینترنتی به همراه انواع سوء استفاده های مالی و عاطفی و حتی جنسی از کودکان کم سن و سال گرفته تا افراد مسن، در فضای مجازی امری غریب نیست و این می طلبد با چشم و گوش باز در پشت روابط های گسترده و بی شمارمان که بی گمان از جذابیت های دنیای مجازی محسوب می شود، به این ورطه نا آشنا وارد شویم.
پرونده های بی شماری که در دادگستری ها از آسیب های روابط نادرست اینترنتی و اعتماد بی جا به وعده های فریبنده الکترونیکی تشکیل شده است به همراه انواع سرقت از کارتهای اعتباری و بانکی و سوء استفاده از تصاویر شخصی در کنار افشای روابط خصوصی ، بی گمان در ابتدای هیچکدام از اقدامات مان در دنیای مجازی متصور نیست و حتی در آغاز روابط های رمانتیک و زیبای اینترنتی پشت نقاب پروفایل های رنگ و لعاب دار و آیدی های عاشقانه در مخیله امان هم نمی گنجد.

متاسفانه باید اذعان کرد که بسیاری از مخاطبین تنها روزی از این خواب بیدار می شوند که آب از سرشان گذشته است و مغبون در معامله حسن اعتمادی نادرست شده اند.
در این حالت دهکده جهانی دیگر دهکده ای کوچک نیست ،بلکه دنیایی پیچیده و تو در تو و پر راز و رمزی از الکترون ها و نوترون هاست که در مجاری کانال های ازتباطی بصورت دیجیتالی جریان دارند،دنیایی جادویی که گرفتن هر ردی در آن به راحتی ممکن نیست و بررسی آثار انگشت مجرمانش به اعتراف متخصصین پلیس فتا کار سهل و آسانی نمی تواند باشد.
پدیده برخورد با هویت های جعلی و فضاهای شبیه سازی شده در میان انبوه صفر و یک های واقعی خام و پشت انواع نقاب های شغلی و در صورتک های مختلف،پزشک و مهندس و وکیل و تاجر و جامعه شناس و هنرمند و خبرنگار و پلیس و معلم و استاد دانشگاه و کارچاق کن و هزاران هزار صورتک دیگر اگرچه در قالب روانشناسی شخصیت بر مبنای رفتار این افراد کار ساده ای نیست،اما باید اذعان کرد اتخاذ شیوه رفتار تعریف شده در جامعه مجازی آسیب های این حوزه را می تواند به حداقل ها کاهش دهد.
ما همچنان که در جامعه واقعی رفتارهای تعریف شده و بر مبنای عرف و قانون و دین و فرهنگ را در قبال همدیگر پذیرفته ایم و برای خود در سطح روابط انسانی خط قرمزهایی داریم در جهان صفر و یک ها هم پایبندی به اصول و چهار چوب ها و ایجاد خط قرمزهایی می تواند کمک کار برقراری امنیت و آسایش دنیایی دیجیتالی امان باشد،به گونه ای که در کنار لذت بردن از حضور توام با آرامش ، امنیت مادی و معنوی و شخصیتی مان را تضمین و تثبیت نماید.

نمایش بیشتر

هـه‌ژار رحـیـمـی

علاقه مند به ترجمه و نوشتن در حوزه های تخصصی IT ، سیاست ، اقتصادی و اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا