اجتماعیمهمترین های هەواڵ

جاده استراتژیک خلیفان – بانه ، یک تیر و چند نشان

حمل و نقل «نیروی محرکه توسعه» هر جامعه ای می باشد و کارآمدی و توانمندی آن زمینه ساز توسعه همه جانبه می شود و حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه ای دارد.

با سرمایه گذاری کلان در زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل و همچنین توسعه مهارت های حمل و نقل موفقیت های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور ایجاد می گردد و جوامعی که در این مسئله حیاتی سرمایه گذاری نکنند و آن را به اهمال و فراموشی بسپارند، اندک اندک از قافله پیشرفت و توسعه به دور می مانند.

تولید کنندگان و صادرکنندگان برای رقابت در بازارهای بین المللی جهت به دست آوردن سهم بیشتر در تجارت جهانی زمانی موفق خواهند بود  که در بخش توزیع و حمل و نقل، بتوانند قیمت تمام شده و هزینه های تجاری را برای عرضه محصولی استاندارد کاهش دهند و بر این اساس، انواع مختلف حمل و نقل  زمینی، دریایی و هوایی، با تجارت جهانی دو پدیده جدانشدنی هستند.

با این تفاسیر متوجه می شویم یکی از راه های اصلی حمل و نقل که عمده ترین وظیفه را در کشور ما بر عهده دارد جاده ها هستند.

مهاباد به عنوان مهم ترین شهر جنوب استان آذربایجان غربی با داشتن نقش مرکزیت برای سایر شهرهای استان و فراهم بودن مسیرهای دسترسی از طریق جاده مستیقم به سایر شهرها باعث گردیده است تا از این شهر به عنوان پاشنه آشیل حمل و نقل و دسترسی در جنوب استان یاد شود. در حال حاضر از مهاباد به شهرهای ارومیه ، نقده و محمدیار، پیرانشهر ، سردشت ، بوکان و میاندواب دسترسی و جاده مستقیم وجود دارد و از این حیث مهاباد در میان سایر شهرها رکورددار است.

شهر خلیفان که در حال حاضر لقب کوچکترین و کم جمعیت ترین شهر ایران را با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر یدک می کشد یکی از شهرهای تابعه مهاباد است که در فاصله تقریبا ۵۰ کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است. خلیفان که در سال ۱۳۹۰ و با تصویب هیئت وزیران از بخش تبدیل به شهر شد امروزه از مشکلات عدیده ای رنج می برد که مهمترین آنها نبود زیرساخت های لازم برای توسعه و عدم دارا بودن جذابیت جهت جذب سرمایه گذار و توسعه این شهر می باشد.

با توجه به تصویب قریب الوقوع ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان در مجلس دسترسی هرچه راحت تر به این منطقه می تواند باعث بروز تاثیرات مثبت اقتصادی در خلیفان شود. در حال حاضر برای دسترسی از خلیفان به بانه ۲ راه وجود دارد:

جاده استراتژیک خلیفان - بانه ، یک تیر و چند نشان

گزینه اول تردد از مسیر عادی مهابادربط-سردشت- بانه می باشد که مسیر طولانی محسوب شده و با توجه به مسافت  ۱۳۸ کیلومتری به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست

گزینه دوم تردد از مسیر خلیفان-بوکان-سقزبانه می باشد که این مسیر اندکی از مسیر قبل دورتر است و مسافت آن در حدود ۱۵۳ کیلومتر بوده و فاقد توجیه اقتصادی است.

اما راه چاره چیست؟

با توجه به تصویر زیر می تواند نتیجه گرفت که از لحاظ جغرافیایی فاصله فعلی خلیفان با مهاباد برابر با فاصله خلیفان با بانه است و در صورت احداث جاده ای در این مسیر می توان در آینده نه چندان دور شاهد شکوفایی اقتصادی فراوانی در این منطقه بود و این شهر را به مقصدی بسیار جذاب به برای سرمایه گذاران تبدیل خواهد کرد.

جاده استراتژیک خلیفان - بانه ، یک تیر و چند نشان

مسافت فعلی خلیفان تا بانه در حدود ۳۴٫۶ مایل و برابر ۵۵٫۶ کیلومتر است و با احداث جاده ای در این مسیر می تواند انتظار داشت در آینده نه چندان دور ، خلیفان تبدیل به بارانداز مرکزی در این منظقه شود و در صورت تصویب منطقه آزاد بانه-مریوان بیشترین نفع ممکن متوجه شهر خلیفان و ساکنان ان خواهد بود چرا که مسافت بانه-سقز با بانه-خلیفان تقریبا یکسان خواهد بود و در واقع مسیر جدیدی برای دسترسی به منطقه آزاد  بانه و علی الخصوص مرز سیرانبند باز خواهد شد.

اکنون که دولت دوازدهم در مرحله معرفی وزراء کابینه خود به مجلس قرار دارد شاید بهترین زمان ممکن برای کسب این امتیاز است و می توان در قبال دادن رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی این مطالبه را مطرح نمود. مطالبه ای که می تواند باعث پیشرفت بسیار زیاد برای شهر خلیفان شده و تبدیل به سکوی پرتابی برای آن شود

هه ژار رحیمی

نمایش بیشتر

هـه‌ژار رحـیـمـی

علاقه مند به ترجمه و نوشتن در حوزه های تخصصی IT ، سیاست ، اقتصادی و اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا