مهمترین های هەواڵنقد و بررسی

رد پای فمنیسم و برهنگی فرهنگی در شهرستان مهاباد / دکتر اسمعیل نبی زاده

رد پای فمنیسم و برهنگی فرهنگی در شهرستان مهاباد / دکتر اسمعیل نبی زاده

دکتر اسمعیل نبی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در یادداشت زیر به بررسی پیامدهای نفوذ فمنیسم به جامعه مهاباد پرداخته است.

نمی دانم پس از خواندن این مقاله چقدر ناراحت می شوید یا چقدرلذت می برید؟، اما می دانم همه باید در مقابل ظهور پدیده های نامیمون در جامعه، خود را مسئول بدانیم و از فرهنگ غنی ملی خود دفاع کنیم. ملتی که گذشته خودرا محترم نشمارد،آینده خود را نخواهد ساخت .

زنان نصف جامعه ما را تشکیل می دهند، مردان از زنان متولد می شوند، پشت هر مرد موفق یک زن موفق حضور دارد……….این ها جملات رایج امروز در جامعه ماست که همه آنها به حق و درست است و در بالای همه ی این درست ها قدرت لایزال الهی است که متاسفانه در محاوره ها کمتر به آنها توجه می شود و مشکل از همین جا آغاز می شود(مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ؛هر کس کار نیکی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر کس کار بد انجام داده است، به زیان خود او می‏باشد و خدای تو بر بندگان ستم نمی‏کند.فصلت آیه۴۱).

فمنیسم (Feminism) در اصل واژه ای فرانسوی (Feminisme) است که از ریشه لاتین (femina) به معنای زن (woman) اخذ شده است. در زبان فارسی «طرفداری از حقوق زن»، «جنبش آزادی زنان»، «زن باوری»، «زن آزاد خواهی» معنی شده است.

۱- فمنیسم آموزه ای است که از حقوق برابر زنان با مردان در امور اجتماعی, اقتصادی و سیاسی دفاع می کند.

۲- فمنیسم جنبش سازمان یافته ای است که برای بدست آوردن حقوق اجتماعی, اقتصادی و سیاسی زنان شکل گرفته است.

در تعریف (۱) از کلمه حقوق برابر زنان در برابر مردان استفاده شده است که ناخدا گاه یک حالت تدافعی را در ذهن انسان ایجاد می کند و خود به خود زن را نا آگاهانه در مقابل مرد قرار می دهد.این در حالی است که کلمه حقوق جمع حق است و عبارت از قدرتی است که از سوی قانون گذار به شخص داده می شود و یا این که قدرت یا امتیازی است که( بر اساس قانون یا عرف) کسی یا جمعی سزاوار برخورداری از آن است؛ اما در تعریف(۲) جنبش سازمان یافته آورده شده است و فرآیند ایجاد هر جنبش دارای یک عقبه ی فکری است که اغلب سیاسی می باشد. جنبش شکل تکامل یافته خیزش است و ایده اجتماعی و سیاسی شخصی دارد. جنبش یک حزب کوچک اما پر انرژی و با نشاط است. خیزش ، تلاش عمومی بر اساس تفکر است.

هر چند تلاش های انجام شده در برخی گروه های مجازی و واقعی در طی چند سال گذشته در شهرستان مهاباد تا کنون منجر به تشکیل هیچگونه احزابی نشده است،اما ردپای فمنیسم نیز در برخی از آنها مشخص است که آثار آن در اختلافات میان اعضای خانواده ها ، پرخاش ها ، ناهنجاری های اجتماعی کاملا مبرهن است.کافی است این روزها سری به دادگاه های خانواده بزنید، خواهید دید چه تعداد پرونده زوج ها درنوبت طلاق قرار دارند !!!

اگر به برخی از پرونده ها دسترسی پیدا کنید خواهید فهمیدکه وکلا چگونه و با چه قیمت هایی حاضر به راضی کردن زوج ها برای جدایی می شوند!!! در اغلب پرونده هایی که توسط وکلا تنظیم و ارایه می شوند هدف اصلی متنبه نمودن مردها است و به همین خاطر تنها ۳ الی ۴ خط بدون توضیح براساس چند ماده قانونی کتابت می شود و عمدتا شروع شکایت ها ازجانب زنان می باشد، زنانی که زمانی طلاق را منفورترین حلال و اکنون زیبا ترین حق خود می دانند و براحتی فرزندان خود را رها می کنند.اجرا گذاشتن مهریه ، نفقه و اجرت المثل بزرگ ترین حربه زنان است، هر چند که با اجرای مصوبات اخیر در مورد مهریه و تعدیل آن کمی از اشباع زندانها کاسته شد اما هنوز بزرگترین پتک است که بر سر زوج فرود می آید. اینکه چه مقدار بازدارنده باشد، نیاز به تحقیق دارد. آنچه در شهرستان مهاباد رو به تزاید است که عامل عمده ولی پنهان در طلاق هاست زیاده خواهی هایی است که تحت عنوان حقوق زنان بصورت یک جنبش غیر ملموس با تفکر پوچ گرایی  این که وقتی خود از نظر مالی تامین هستیم، چه نیازی به شوهر است؟  ظهور و با هدایت برخی وکلا ، اجرا و منجر به طلاق های توافقی در اکثر پرونده ها شده است.برخی خانم ها در هر مجلسی که ورود پیدا می کنند ورد زبان خود نموده اند: منزل مسکونی ، مغازه ، …….بنام من است، شوهرم گفت بگذار بنام شما باشد ….. که خود حدیث مفصل بخوان (یک شب آتش در نیستان افتاد…) و دیری نخواهد پایید آتش در همه خانه ها شعله ور می شود و کنایه ها چون بنزین بر روی آتش ریخته می شوند،خصوصا زمانی که فرزند ذکور نداشته و خانم نیز حقوق بگیر و کارمند باشد؛ ماجرا تا جایی پیش می رود که خانم ها برای بدست آوردن اطلاعات متوسل به اینترنت ، گروه های مجازی ، موبوگرام ، تلگرام ، اینستا گرام …….وکلا، می شوند تا بالاخره با گروهی یا گروه هایی مرتبط که صحبت از حقوق زنان دارد، و اینگونه است که رجوع به قرآن کاملترین کتاب زندگی فراموش می گردد (… وَ اللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ.. نساء آیه ۳۴) و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید! و (اگر هیچ راهى جز شدت عمل، براى وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید.

برخی پوشش ها ، آرایش ها و پیرایش ها درمهاباد نه تنها در حد یک کشور اسلامی نیست بلکه عزت مردم غیورکرد را خدشه دار نموده است و در صدد آنست هر آنچه سال ها برای حفظ آن توسط نیاکان این ملت زحمت کشیده شده است، نابود نمایند  !!! آسایشگاه سالمندان مملو از زنان و مردانی است که چه بسا دارای فرزندانی ثروتمند و دارا می باشند وقتی پای درد دلشان می نشینی یا پیام آنها را از رادیو و تلویزیون گوش می کنی در انتظار دیدار فرزندان خود، روزها چشم بر درب ورودی خیره می کنند!!! چرا؟ بعد از کمی متوجه می شوید عروس حاضر به پرستاری از مادریا پدر شوهر نیست!!! چون فکر می کند نگهداری از ایشان جزو وظایف قانونی نیست. آیا بهشت به همین سادگی زیرپای مادران می رود ؟  با تربیت چنین فرزندانی؟ آیا مردان به همین آسانی شراب طهور را می نوشند، با چنین بی ارادگی!!!  تحمیل تهیه غذای خانواده، برای روزهای متوالی از طرف زنان برمردان از طریق فست فودها و آشپزخانه های مدرن ، پرهیز زنان از تهیه ی غذای سنتی ،افزایش برخی پرونده های خاص با عنوان عدم تکمین،خالکوبی های پوستی، تاتوهای غیر شرعی ابرو، زندگی زنان و دختران تنها در آپارتمانهای شهر به همراه سگ های پشم آلو با نام های خارجی و گردش و تفریح با آنها ، درآغوش گرفتن سگ یا در داخل کالسکه گذاشتن،و …. نمونه بارز از جریان های فمنیستی در مهاباد است که حاصل آن واگذاری آرام قدرت مردان به زنان پسامدرنیسم،خودشیفته و خودبزرگ بین، موج چهارم است.البته انتقاد از چنین وضعیتی را نبایستی مترادف مخالفت با مسئولیت پذیری زنان شایسته تلقی کرد مگر مشغولیت در مقام مسئولیت سبب غفلت زنان از وظایف اصلی آنان به سبب تشنگی در قدرت شده باشد.گرچه فرهنگ غرب مملو از نقاط قوت و ضعف است، متاسفانه استفاده از کانال های ماهواره ای مرداک یهودی مذهب، نقاط قوت خانواده های ما را سیبل خود نموده و روز بروز ما را از فرهنگ غنی و ملی خود دور می نماید تا جاییکه دعواهای زن و شوهر به خیابان و میدان های اصلی شهرستان مهاباد کشیده شده است!!!! هیچگاه اسلام تظلم را بر زنان روا نداشته و ندارد، مصداق بارز آن ظهور پیامبر اسلام در زمان زنده به گورشدن دختران و دوران جاهلیت اعراب حسب  آیه بأىّ ذنب قتلت(سوره تکویر)است.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. سلام جناب آقای دکتر
    در همچین دورانی وبا همچین تفکراتی این چنین مقالاتی لازم وضروری می نماید
    چون زنان سرزمین ما ادعای حقوق غربی رو دارند اما مسئولیت خود در قبال خانواده را فراموش کرده اند

  2. بژی جه نابی دوکتور نه بی زاده زوور پیویست بوو ئه و روون کردنه وه بوو شیوه ی هه لسوکه وت ده گه ل ژنان به تایبه ت شیوه ی پوشین و ئاکاری قیزه و ده بنه ماله ی کوردی دا وه ک نمونه ی ریز نه گرتنی خه سوو خه زور. ماندو نه بی کاکه گیان، سامان نوذری

    1. سپاس کاک سامان. ئه وه ی که جرگی پیاو ده هیشی نی ئه وه یه که تا ده یان خوازی ده لین دایک و بابی ئیوه دایک و بابی منیشه. بلام سه د مخابن دوای گوزتنه وه هه موی پی شیل ده کن و پاش گه ز ده بن . …. هیستی فیر بون ماریه ی ورده گرن و به یک ماشین ده نیو شار دا هاور ی ده گل سه گیک ده ناو آپارتمانه کان دا ژیان ده بنه سه ر . یان به مندال خویان ده خا فلینن و خو سه ر قال ده کن و مندال ده کنه سه پری به لا کانی خویان …. تک به زیاد نه بی ئه و بیروکه یه …. که فیمنیستیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا