اجتماعیمهمترین های هەواڵ

سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مهاباد برگزار شد

سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مهاباد امروز سه شنبه مورخ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ در محل سالن جلسات ساختمان شورای شهر مهاباد با حضور اعضای شورا، اصحاب رسانه و شهروندان داوطلب برگزار گردید.

در ابتدای جلسه حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد ضمن تشکر از حضور اعضا در جلسه اعلام کرد که جلسه امروز در خصوص پروژه پارکینگ طبقاتی می باشد و در ادامه جلسه توضیحات کاملی را در این خصوص اعلام خواهیم کرد. اما در ابتدا لازم می دانم گزارش کاملی مالی را از ۱۳۹۶/۶/۱ تا امروز که شورای دور پنجم در حال فعالیت می باشد اعلام کنم.

درآمد شهرداری تا امروز در مدت ۳ ماه و ۲۱ روز  ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چک و ۵ میلیارد تومان درآمد نقدی بوده است. تاکنون ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت شده است. در این مدت ۱۳ جلسه و ۶۶ بند مصوبه داشتیم که ۶۹۳ مورد بررسی قرار داده شده است. تعداد نامه های وارده ۱۱۰۷ نامه بوده است. تعداد جلسات تشکیل شده ۷۳ جلسه بوده که تعداد دعوت ۲۶۴ نوبت بوده که نشانگر فعال بودن اعضای محترم است.

جلسه در خصوص پروژه سبد نظام، شرکت سرچنار ، پسماند ، فضای سبز ، خدمات و … بوده است. جلسات دید و بازدید با ادارات ، زمین های قولنامه ای ، فضای سبز و راه و شهرسازی داشته ایم و شخصا تشکر می کنم از جناب آقای کریمی ریاست اداره راه و شهرسازی بابت کمک ها و مساعدت های انجام گرفته توسط ایشان.

در طول چند ماه گذشته اقدامات مثبتی را درخصوص مجموعه شهرداری شاهد بودیم که از جمله ادغام واحد های عمران و روابط عمومی بود که باعث شد شهرواندان به واحدهای مختلف دسترسی مناسب داشته باشند. در خصوص بدهی ساختمان اهورا نیز که از سال ۹۵ راکد مانده است بزودی اقدامات لازم صورت می گیرد. از همه عزایزان بابت حوصله به خرج داده شده تشکر می کنم و در انتها نامه های رسیده نیز مورد بررسی خواهد گرفت.

سخنران بعدی جلسه مهندس ابراهیم کریمی بود که صحبت های خود را با عرض خیرمقدم خدمت حضار و تسلیت خدمت دکتر احمدزاده ، عضو شورا به دلیل فوت عمویشان شروع کردند. ایشان در ادامه از طرح شهرداری برای شروع طرح ریاضتی و کاهش هزینه و ساماندهی نیروها تشکر کردند.

نخستین موضوعی که در مورد آن صحبت خواهم کرد بحث واحد حقوقی است. در هفته گذشته حساب های شهرداری به دلیل پرونده دهه ۷۰ مسدود شده است و هرچند این مسائل همراه همیشگی شهرداری ها است و با توجه به سلسسه مراتب اداری کشور این پرونده ها زمان بر هستند. پرونده پارک دانشجو توسط شهرداری در دهه ۶۰ توسط شهرداری تملک شده است و روال قانونی طی نشده است.

تملک ملک توسط شهرداری دارای روال مشخصی است که متاسفانه به درستی طی نشده است. در دور سوم با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان توافق به عمل آمد که متاسفانه مالک در نهایت پشیمان شدند. در دادگاه مهاباد شهرداری محکوم شد و حکم مورد نظر در دیوان عدالت هم تایید شد که البته این کار از ضعف واحد حقوقی وقت می باشد. متاسفانه مشاوره صحیح توسط واحد حقوقی به شهردار وقت داده نشده است و همین مساله باعث نمی شد که مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان امروز به ۲۹۰۰ میلیون تومان تبدیل شود. بنده دلیل پرونده فعلی را صراحتا ضعف واحد حقوقی می دانم و امیدوارم از مشاوران حقوقی زبده استفاده شود. البته در حال حاضر پرونده ای ۱۳ میلیاردی در خیابان قاضی در حال طرح است که امیدواریم با بکارگیری مشاوران حقوقی قوی جلوی صدور حکم گرفته شود.

موضوع بعدی موضوع ستاد بحران است که با توجه به زلزله های اخیر به نظر می رسد این موضوع بایستی در اولویت قرار گیرد و شهردار محترم می بایست در خصوص تامین سرپناه و .. برای موارد از این قبیل در سریع ترین زمان اقدامات لازم را انجام دهد.

در خصوص ساماندهی نیروهای شهرداری ما احیانا نیروهای مازادی خواهیم داشت که می توانیم از طریق آنها واحدهایی مانند پارکبان را که تحویل بخش خصوصی است توسط شهرداری اداره نماییم. بحث راه اندازی دبیرخانه ماده ۱۰۰ که جزو تذکرات سازمان بازرسی بوده بایستی پیگیری شود. دبیرخانه ماده ۷۷ که به بررسی موضوع اختلافات مودی و شهرداری است و در واقع شعبه ای از دادگاه در شهرداری است بایستی راه اندازی شود.

موضوع مجتمع هلال احمر که مبلغ بیش از ۱ میلیارد که هلال احمر از پرداخت آن خودداری می کرد خوشبختانه به سرانجام رسید و مقرر گردید مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان توسط هلال احمر پرداخت شود.

بحث سازمان مسکن و شهرسازی و شهرک صنفی کاوه در هفته برگزار شد که قرار است شخص وزیر یا معاون ایشان در هفته های آتی به مهاباد سفر نماید که بنده خواهش می کنم اطلاعات کامل از جمله مالی آماده شده و در زمان حضور ایشان با دست پر و مستندات کافی برای اخذ دستور حاضر باشیم.

موضوع بعدی مطالبات شهرداری از مساکن مهر است که ما با توجه به بخشنامه ۵۰ درصد تخفیف دادیم که می بایست توسط مسکن و شهرداری به شهرداری پرداخت شود. این مبلغ ۷ میلیارد تومان است که توسط اوراق قرضه مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومان با اداره دارایی پایاپای شده است. متاسفانه تعدادی از واحدها الگو مصرف را رعایت نکرده و شامل یارانه نیستند چرا که زیربنای این ساختمان ها بالای ۱۰۰ متر است که غیر قانونی است.

در حوزه درآمد توضیحات کامل توسط جناب حیدری ریاست محترم شورا ارائه شده است. موضوع سکونتگاههای غیر رسمی موردی است که بایستی در اولویت قرار گیرد.موضوع ماشین آلات بایستی ساماندهی شود و در ازای کار اجاره پرداخت شود.

هم اکنون در فصل تهیه دفترچه عوارض محلی و بودجه هستیم. تاکید شهرداری و شورا تهیه بودجه عملیاتی و واقعی است و از هرگونه بودجه نویسی صوری پرهیزد شود. در سال ۹۷ یک ریال اجازه هزینه خارج از بودجه را نخواهیم داد مگر اینکه مازاد تحقق بودجه داشته باشیم. در دوران قبلی شاهد این موارد بودیم مثلا در خصوص پارک خانواده خیابان قاضی بودجه اولیه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بوده است که در نهایت ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و این مورد در این دوره غیر قالب پذیرش است.

کریمی تاکید کرد در صورت ارائه طرح زمانبندی پروژه را مطابق بودجه ارائه شده انجام دهید و سعی نکنید پروژه را امسال تمام کرده و سال بعد مشغول پرداخت بدهی باشید. تاکید می کنم حتما از شهرهای بزرگ مانند همدان ، مشهد و اصفهان الگوبرداری شود. متاسفانه ۷۰ درصد مصوبات جلسات قبلی اجرایی نشده است در حالیکه می بایست بعد از ۱۴ روز اجرایی شوند و عدم اجرایی شدن نوعی تخطی از قانون است.

سخنران بعدی کاوه خضری عضو شورای شهر بود. وی ضمن تشکر از حضار و سایر اعضا بابت توضیحات ارائه شده اعلام کرد که اولویت اصلی ما می بایست تکریم ارباب رجوع باشد. تخریب ، جریمه و … حتما بایستی با احترام باشدو متاسفانه گلایه هایی در خصوص بازرسین تاکسیرانی مطرح شده است.

خضری در ادامه ضمن تشکر از شهردار بابت طرح ساماندهی نیروها اعلام کرد که انتظار فعلی تقویت واحد حقوقی شهرداری است چرا که شاهد آن هستیم که این واحد آنچنان که باید عمل نکرده و باعث شده در این خصوص ضررهایی متوجه شهرداری شود. طرح ساماندهی دکه های سطح شهر و آرامستان علی الخصوص وضعیت روشنایی و … بایستی حتما مدنظر قرار گیرد.

خضری با بیان اینکه گلایه های از اداره گار داریم که در فصل سرما برای مبلغ ۴۰۰ هزار تومان گار خانه شهروندی را که دارای فرزند قطع نخاع است قطع کرده اند و این جای تاسف دارد. در حال حاضر با توجه به وضعیت معیشتی و هوای این فصل واقعا جایی برای این قضیه نیست. در خصوص روشنایی سطح شهر نیز اداره برق انتطار داریم بهتر عمل کند.

در خصوص بحث تبدیل وضعیت پرسنل نیز تقاضا داریم مدیر کارگزینی استان شخصا در مهاباد حاضر شود. بنده به عنوان یک کارگزین در جریان هستم که چه اتفاقاتی افتاده است . خضری صحبت های خود را با تسلیت بابت فوت عمو دکتر احمدزاده و تبریک به ایشان بابت انتخاب به عنوان نماینده استان در شورای عالی استانها به پایان بردند.

حیدری ریاست شورای اسلامی شهر مهاباد با اشاره به صحبت های مهندس کریمی اعلام کردند که موضوع هزینه کار با استناد به متمم بودجه قابل انجام است و این مورد بایستی مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به دریافتی اعضای شورا اعلام کرد که شورا حقوق ندارد و فقط حق الجلسات به ازای حضور در جلسات با رعایت سقف ۶۰ ساعت در ماه و مبلغ ۲۷۰۰ هزار تومان برای مهاباد به عنوان شهر زیر ۲۰۰ هزار نفر  قابل دریافت است.

موضوع بسیار مهمی که در حال پیگیری هستیم مکاتباتی را در خصوص انتقال پادگان به بیرون شهر شروع کردیم. این طرح خام است و امیدواریم در آینده بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم.

سخنران بعدی دکتر کامران علیزاده آذر شهردار مهاباد بودند. وی با تشکر از اعضا و حضور شهروندان صحبت های خود را با تشکر از اعضای شورا پیرامون حمایت بابت طرح تجمیع شروع کردند. ایشان خاطرنشان کردند که قدم بعدی بحث تجمیع سازمان اتوبوس رانی و حمل و نقل است و امیدواریم این طرح نیز دستاورد مناسبی داشته باشد.

علیزاده آذر با مخاطب قرار دادن کریمی سخنگو شورا اعلام کرد که آمار ارائه شده در خصوص انجام مصوبات آمار دقیقی نیست و بنده اعلام می کنم که تقریبا تمامی مصوبات اجرایی شده است و شاید نتیجه به اعضای شورا منعکس نشده است.

علیزاده با اشاره به موضوع تاکسیرانی اعلام کرد که در طرح داریم که تمامی تاکسی ها را به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز نماییم. در نظر داریم کلیه ماشین های شهرداری را تا آخر سال مجهز به سامانه کنترل مجهز نماییم تا مدیریت آن ساده تر باشد.

علیزاده افزود: با توجه به تجربه بنده در شورای دور چهارم موضوع بودجه موضعی است که متاسفانه دارای ایراداتی است که تا امروز بودجه ای عملیاتی ارائه نشده است و معمولا بسیار بدبینانه و یا بسیار خوشبینانه است. بنده از همکاران دانشگاهی دعوت کردیم که در کمیته تشکیل شده در این خصوص با ما همفکری نمایند. با توجه به اصرار مهندس کریمی که فرمودند که دوستان بودجه را تعدیل نکنند با توجه به فشارهای موجود از جمله فشار شهروندان در خصوص طرح های پیش بینی نشده بنده به هیچ عنوان هیچ اقدامی را خارج از بودجه انجام نخواهم داد مگر اینکه به صورت مصوبه از طرف شورا به بنده ابلاغ شود.

وی در خصوص تیم حقوقی نیز اعلام کرد که مشکلاتی از سنوات گذشته به ارث رسیده است که متاسفانه باید اعلام کنم هم اکنون نیز تیم حقوقی قوی نداریم. بنده لایحه تشکیل تیم حقوقی را هفته آینده اعلام و در اختیار دوستان شورا قرار می دهم و امیدوارم کارگروه مذکور با قدرت به فعالیت ادامه دهند.

در این لحظه دکتر احمدزاده با رد ادعای دکتر علیزاده اعلام کردند که انتظار داریم موضوع ضعف تیم حقوقی به صورت کلی گویی نباشد و با ارائه سند حکم صادر شود.

علیزاده تاکید کرد که شهرداری گریبانگیر موضوعات مختلفی است که تیم قوی را برای پیگیری می طلبد ولی در کل شهرداری مهاباد در طول ۹ دهه فعالیت هم از بعد آمار و هم از بعد تخصصی صعیف عمل نموده است

قویطاسی عضو شورای شهر با تایید صحبت های علیزاده آذر شهردار مهاباد اعلام کرد که زمانیکه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان تبدیل به ۲۹۰۰ میلیون تومان می شود یقینا یک جای کار می لنگد. ما انتظار داریم تیم حقوقی در هر مرحله ای که شرایط به نفع شهرداری باشد پرونده را به سرانجام برساند که این مهم صورت نگرفته است.

علیزاده آذر در ادامه با اشاره به موضوع تعدیل نیرو هعلام کرد که از نیروهای مازاد می توانیم برای کنترل سایر بخش های استفاده نمایید. در موضوع ۱۳۳ ما تصمیم داریم این مرکز را ۲۴ ساعته کنیم و با راه اندازی سامانه تصویری و آنلاین موضوع ارتباط شهروندان با بدنه شهرداری را به سرانجام برسانیم.

علیزاده اشاره کرد که موضوع مکانیزه کردن بایگانی شهرداری در حال پیگیری است و با شرکت مشهدی مکاتباتی صورت گرفته است و هزینه ای در حدود ۵۰ دارد که باعث می شود امنیت این اسناد نیز بالا رود.

علیزاده درمورد دکه های سطح شهر اعلام کرد که بنده نامه ای را در این خصوص خدمت اعضای شورا ارائه کردم و توضیحات کاملی را ارائه کردم. در خصوص موصوع روشنایی بنده در دوره قبل سازمان را به نام زیباسازی و منظر شهرداری راه اندازی کردیم که بخشی از آن موضوع روشنایی است و شهرداری می تواند این موضع را با استفاده از نیروهای مازاد خود انجام دهد.

در ادامه علیزاده توضیحاتی را در خصوص سالن بانوان بلوار پرستار ، پل عابر پیاده خیابان پشت زندان به پارک خانواده ، تبدیل وضعیت پرسنل ،  و … ارائه نمودند.

سخنارن بعدی آقای عزیزنژاد معاون اداری مالی شهرداری بودند که صحبت های خود را با تشکر از اعضای شورا و حضار اعلام کردند. ایشان اعلام کردند در آینده میزبان دکتر عبدلی از اساتید دانشکاه تهران خواهیم بود که ایشان یاریگر ما در امر مکان یابی طرح مطالعات جامع مدیریت پسماند شهر خواهند بود. در حوزه خود مکان مکاتباتی را با اداره گاز خواهیم داشت چرا که لوله گاز از نزدیک مجل مورد بحث رد می شود.

عزیزنژاد اعلام کرد که در خصوص ساماندهی سگ های ولگرد مکانی را در جاده اوزندره در نظر گرفتیم که بزودی مواردی مورد نیاز را اعلام خواهیم کرد. انشالله در آینده نزدیک در این خصوص نیز اقداماتی مناسب صورت خواهد گرفت.

سخنران بعدی حسن گیته مسئول واحد خدمات شهرداری بودد. ایشان اعلام کردند که امسال تعداد ۷ دستگاه گریدر را به صورت استیجاری آماده باش داریم که در شرایط عادی برای امورات عادی استفاده شده و در زمان بحران برای بازگشایی معابر استفاده می شوند. وی با اشاره به نحوه اجاره این دستگاهها ، اعلام کردند که مبلغ اجاره بها امسال ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که از مبلغ ۹ میلیون تومانی سال گذشته کمتر است.

احمدزاده قبل از تنفس جلسه در توضیحاتی اعلام کردند که بنده مخالف اعلام ضعف واحد حقوقی هستم و به جرات اعلام می کنم که در بعضی پرونده ها علی الخصوص پرونده محمودی بسیار عالی عمل کردند. بنده اعلام می کنم به شهادت تعدادی از کارمندان شهرداری واحد حقوقی قوی ترین واحد شهرداری بوده است.

بخش دوم جلسه با سخنان حیدری رئیس شورای شهر آغاز شد. ایشان اعلام کردند موضوع جلسه دوم پروژه پارکینگ طبقاتی می باشد که به منظور تامین نقدینگی جهت پرداخت حقوق پرسنل اجرا می شود. این طرح امروز مطرج شده و در صورت رای آوردن بزودی مزایده خواهد شد. حث اشتغالزایی نیز در این طرح مطرح است که می تواند در این زمینه نیز مثمر ثمر باشد.

سخنران بعدی مهندس تدین مهندس ناظر پروژه پارکینگ طبقاتی بودند. ایشان با تشکر از اعضا و حضار اعلام کردند که بنده از طریق پروژه تاناکورا قدیم وارد این پروژه شدم. زمینه مورد بحث ۴۷۵۱ متر بوده و از روز ابتدایی تفمر ما ایجاد مکانی غیر از تاناکورا فعلی با فضای بزرگتر و کاملا لوکس و امروزی در نطر گرفته شده بود. پس از مطالعات و تحقیقات مناسبات جهت راکد نماندن و عدم فروش مغازه ها تصمیم گرفتیم طرح را کوچکتر نماییم.

تدین توضیحاتی جامعی را در خصوص عرصه و عیان و زیر بنای مغازه ها اعلام کردند و خاطرنشان کردند که در این طرخ تمامی موارد استاندارد و روز جهت ایمنی ، ویو و … مورد نظر قرار داده شده است. عرصه ۴۷۵۱ متر و زیر بنا ۱۰۰% کل زیر بنا می باشد. کاربری کلا پارکینگ و همکف کلا تجاری می باشد. ۲۲۱۶ متری مشاعات ، ۲۵۳۵ متر مغازه ، ۱۰۰۹ متر بالکن دارد. در طبقه اول ۱۹۶۳ متر مشاعات ۲۹۰۲ متر مغازه و قابل فروش ، ۹۹۱ متر هم نیم طبقه مغازه ها می باشد. در مجموع ۱۶۵۴۹٫۳ متر زیربنای تجاری داریم که زیر بنای قابل فروش ۷۴۳۸٫۸۲ متر می باشد.

تدین خاطرنشان کرد که مغازه های طبقه همکف ارزشیابی و تفکیک شده اند و این مورد در طبقه اول هم صادق است. در طبقه زیر زمین ظرفیت پارکینگ ۱۵۱ ماشین و طبقه همکف ۱۲۹ مغازه و طبقه اول ۶۴ واحد تجاری بوده که لونا پارک ، رستوران و برندهای تجاری دارای فضای زیادی می باشند. بین هر دو مغازه یک ستون وجود دارد.

در انتها شهردار و اعضای شورا سوالاتی را در خصوص آینده پروژه مطرح ردند که مهندس تدین با ارائه جزئیات پاسخ سوالات را بیان نمودند.

در ادامه جلسه حیدری با اشاره به موضوع ساماندهی و نورپردازی و زیباسازی شهر با شااره به نامه فرمانداری در این خصوص مواردی را در مورد نحوه مزایده این طرح مطرح کردند که مقررگردید مجددا در جلسه مطرح شده رای گیری شود.

در خاتمه جلسه نامه های وارد به دفتر شورای شهر قرائت و اعضای شورا پیرامون آنها نظرات خود را بیان نمودند.

نمایش بیشتر

هـه‌ژار رحـیـمـی

علاقه مند به ترجمه و نوشتن در حوزه های تخصصی IT ، سیاست ، اقتصادی و اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا