پنج شنبه , ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

ایلام ، محرومیت،نفت،سکوت اجتماعی و رسانه ای/ افرا سرنایه

ایلام ، محرومیت،نفت،سکوت اجتماعی و رسانه ای/ افرا سرنایه
در آخر، ما حرفهای دشمنانمان را فراموش خواهیم کرد، اما سکوت دوستانمان را …. هرگز. “مارتین لوترکینگ”

سال ها از زمانی که ادوارد برنایز- پدر علم روابط عمومی و خواهرزاده ی فروید روانکاو اتریشی- به اهمیت مساله ی روابط عمومی و سازوکارهای آن و چگونگی استفاده از آن در جهت تاثیرگذاری بر افکار عمومی پی برد می گذرد.

اثرگذاری رسانه های جمعی و اصحاب آن، بر شکل دهی افکار آحاد جامعه، بر کسی پوشیده نیست. ایران و مردم آن نیز با داشتن چنین آگاهی ای پا در مسیر گذاشته و امروز پیش از پیش اهمیت “اتحاد” را اگر نگوییم به عنوان تنها راه، که مهمترین راه، برای رسیدن به خواسته های خود دریافته است. انسان های آگاهی که به خصوص در شهرهایی با محرومیت های تحمیل شده ی ناحق به سر می برند امروز می دانند که تنها اهرم فشار مردم در مقابل کوتاهی های صورت گرفته از دولتها، “اتحاد” و “استفاده از ابزارهای جمعی”برای متحد نمودن مردم است. چنین آگاهی ای بیش از پیش اهمیت رسانه های جمعی و به طور اخص در این مبحث، صدا و سیما را پیش کشیده است.
 زمانی، مصدق گرامی، درباره ی وظایف یک دولت نوشت “من به عنوان نخست وزیر ایران به همه اعلام می‌کنم که وظیفه حکومت یک کشور به بهشت بردن مردم نیست. وظیفه حکومت، استفاده صحیح از منابع کشور جهت ایجاد بهترین رفاهیات برای شهروندان است”. اکنون، خواسته ی کنونی مردمی که با وجود در چارچوب قانون بودن خواسته هایشان، مورد بی توجهی مسوولان و حتی –در مواردی-نماینده های خودشان در مجلس قرار گرفته اند، حمایت صدا و سیما و خبرنگاران از آن ها و اقداماتشان است. مردمی که خواستار پیاده شدن و اجرای اصل ۴۳ قانون اساسی در شهرشان هستند؛ کارشناسانی که می خواهند بحث کنند چرا شهری با دارا بودن چنین امکانات نفت و گاز سومین استان بیکار ایران است آن هم با چنین حجم بالایی از خشم فروخورده و افسردگی و خودکشی؟ خواسته ی به حقی که خواستار اجرای اصل ۴۳ قانون اساسی و ۹ بند آن است که  تامین‏ نیازهای‏ اساسی‏ مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏‏ و تأمین‏ شرایط و امکانات‏ کار برای‏ همه‏ به‏ منظور رسیدن‏ به‏ اشتغال‏ کامل‏، و تحقق هفت بند دیگر آن را بر عهده ی دولتهای جمهوری اسلامی گذاشته اند. آیا پوشش چنین اقداماتی –برای داشتن شهری بهتر- خلاف اصول کار و اخلاقی اصحاب رسانه و خبرنگاران است؟
امروز، مردم ایلام خواستار نمایش ایلامی واقعی و چندبعدی در رسانه ی خود اند. ایلامی که تا کنون تنها به برخی از جنبه های آن مکرر و مکررا پرداخته شده است. اکنون سوال مردم از رسانه شان این است که درباره ی آگاهی بخشی به فرزندان ایلام درباره ی امکانات بالقوه ی استانشان چه کارهایی انجام گرفته؟ غیر از طبیعت زیبا و سیاه چادرها و بحث کشاورزی و دامپروری چند برنامه ی تلویزیونی میزگرد و برنامه ی تحلیلی و خبری درباره ی منابع دیگر ایلام از جمله نفت و گاز و توانایی بالقوه ی آن برای اشتغال خیل عظیم بیکاران تحصلیکرده ی ایلامی ساخته شده است که در شبکه های دیگر و دقیق تر- در معادلات سیاسی- بازتاب یابد؟ چرا طبق گفته ی طاووس نژاد- مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی مهران-برای ایلامی که از نظر نفتی بعد از خوزستان دومین استان کشور است  کوچک‌ترین اطلاع رسانی ای نکرده‌ایم و در بحث گاز هم که بعد از بوشهر مقام  دوم داریم که مطرح نمی‌شود و در هر مراسمی تنها «سیاه‌چادر» به عنوان مظهر ایلام معرفی می‌شود؟ چه تعداد از ایلامی ها اگاهند که  سه درصد گاز جهان در ایلام وجود دارد، از نظر معادن نیز جز استان‌های پنجم و ششم کشور هستیم که با تکیه بر این منابع و مدیریت صحیح و با برنامه‌ریزی خاص می توان لفظ محروم را نه در الفاظ، که در عمل، از استان ایلام برداریم؟
هنگامی که در ایلامی که منابع عظیم نفت و گاز آن طبق گفته ی «یارالله نصیری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان -با کشور قطر برابری می‌کند، جوانان تحصیلکرده‌ استان دغدغه شغل دارند این سکوت برای چیست؟
امروز صدا و سیما باید به نوبه ی خود پاسخگوی این باشد که چه تصویری از ایلام برای شهرهای دیگر ساخته است؟ آیا تاثیر ارائه ی این تصویر یک جانبه در صحبت های غم انگیز و نابخردانه ی رییس جمهور پیشین – آقای احمدی نژاد- دیده نشد که در مصاحبه ی تلویزیونی اش در شبکه ی ایلام در پاسخ به اینکه با توجه به امکانات شهر ایلام برای توسعه ی ایلام و بهبود وضع اقتصادی اش چه برنامه ای در نظر دارد پاسخ داد که جوانان بیکار ایلامی چند راس گوسفند تهیه کنند و از این طریق خود را مشغول نمایند؟
چرا باید تن داد به ترسیم چنین چهره ای از ایلام در حالیکه این استان با دارا بودن ذخائر ۱۴ تریلیون مترمکعبی گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی ‏نظیری دارد و دارای بیش از ۱۷ میلیارد شبکه ذخائر نفتی است؟ که در صورت بهره‌برداری لازم و درست از منابع عظیم نفت و گاز در استان، طبق گفته ی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، موجب اشتغال بیش از ۵ هزار نفر از جوانان جویای کار می‌شود؟ آن هم بدون در نظر گرفتن مشاغل دیگر و امکانات مفیدی که با مطرح شدن ایلام به عنوان قطب نفت و گازی ایلام به ایلام می رسد؟
چه تعداد از مردم ایلام می دانند که ایلام دارای سه منطقه فعال نفتی و گازی  چشمه خوش در شهرستان دهلران با تولید روزانه بیش از ۱۲۰ هزار بشکه نفت؛ منطقه نفت خیز دهلران با تولید روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت؛ ومنطقه گاز خیز تنگ بیجار که روزانه بیش از ۷ میلیون متر مکعب تولید گاز داشته و گاز تمام استانهای غربی کشور را تولید می کند و همینطور در آینده نزدیک منطقه نفت خیز آذر و چنگوله مهران با تولید روزانه ۱۳۰هزار بشکه نفت به این لیست اضافه می شود. و این در حالیست که از میان تمام مناطق نفت خیز غرب کشور تنها منطقه نفت شهر و آنهم با تولید روزانه کمتر از ۴ هزار بشکه در محدوده استان کرمانشاه قرار دارد و مرکزیت نفت و گاز غرب کشور در شهر کرمانشاه ست؟
صدا وسیما چه برنامه ای ساخته برای معرفی ایلام به شکل استانی که با احتساب نفت و میعانات گازی هم اکنون روزانه در حدود ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت دارد و به زودی با افزوده شدن آذر و چنگوله مهران به مرز روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهد رسید ؟و چرا در جریان سفر سه شنبه ۲۴ اسفند آقای زنگنه ،وزیر نفت به ایلام، که استخراج پانزده هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی آذر را افتتاح کرد نیز صدا وسیمای مرکز، بدون توجه به این خبر و پوشش خبری به حق و شایسته ی آن، وقت اخبار را به مسائل کم اهمیت تر اختصاص داد؟ درحالیکه پوشش خبری این رویداد که در اقتصاد کشور وهم استان تاثیر گذار خواهد بود امری مهم تر از مسائل دیگر به حساب می آمد. چه، از یکسو می توانست مقدمات لازم برای معرفی کردن ایلام به عنوان یکی از قطب های نفت و گاز را در سطح کشور فراهم کند و از سوی دیگر، خود ایلامیان را از منابع عظیم نفت و گازشان- که با حذف از کتاب های درسی و حتی بی اعتنایی، اگر نگوییم سانسور خبری، از آن بی خبرند- آگاه سازد.
صدا و سیما خود زاییده‌ی بافت و شرایط زمانی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی زمان خود است و فرزند زمانه‌ی خویش، اما آفریننده‌ی آنها نیز هست. تاثیرگذاری رسانه های جمعی  بر تغییر شرایط ـ هرچند به آرامی و در بطن پوسته‌ی ظاهری وضع موجود ـ بر کسی پوشیده نیست. از تغییرات سریع تا تغییر دادن تدریجی فرهنگ یک ملت همه و همه از تاثیرات رسانه های جمعی است که وظیفه ی اخلاقی و حرفه ای خود را انعکاس صادقانه ی واقعیت ها و کمک به اتحاد مردم برای خواسته های به حقشان دارند. رویدادهایی از قبیل اعتراض مه ۶۸ نشان دهنده ی تاثیر اصحاب رسانه و هنر بر رویکرد اجتماعی ست. در مه ۶۸،  حمایت اهل رسانه و کارگردانان بزرگی همچون ترانسوا تروفو، ژان لوک گدار، لویی مال و کلود بری، از کارگران و دانشجویان معترض، به تعطیلی بیست و یکمین جشنواره کن انجامید؛ جشنواره ای که آن سال، پیش از اینکه رویدادی فرهنگی باشد، رویدادی سیاسی بود؛ چرا که مسولان فرانسوی در کنار ایجاد فضای خفقان و نادیده گرفتن خواست های معترضین، سعی در برگزاری جشنواره برای به نمایش گذاشتن چهره ی دروغینی از فرانسه ای بدون اعتراض و غرق در آرامش  به جهان بودند. نقشه ای که با هوشیاری افراد صاحب نظر رسانه و هنر با تعطیل شدن جشنواره، شکست خورد. اقداماتی از این دست، نشان می دهند که در صورت “اتحاد مردم”، به خواسته های خود می توان رسید. این همان فریاد اعتراضیست که در کلام ژان لوک گدار در مقابل سینماگرانی که خواهان ادامه‌ی جشنواره‌ی کن بودند خود را نشان داد زمانی که فریاد زد: “من دارم با شما از همبستگی با کارگرها و دانشجوها حرف می‌زنم، شما واسه من از “تراولینگ” و “کلوزآپ” می‌گید؟!”. فریاد اعتراضیست این، که اصناف مختلف، انسانهای مختلف با عقاید مختلف، در نقطه ای مشترک به اسم انسانیت باید با هم همراه شوند برای آینده ای بهتر. همراهی و همسویی با خواسته های به حق مردم است که چهره ی قابل احترام و به یاد ماندنی از انسان به جا می گذارد.
در پایان از صدا و سیما انتظار می رود که با بازبینی بر برنامه های خود و در نظر گرفتن اهداف بلندمدت و کوتاه مدت ، و آسان گیری بیشتر، به متخصصین این حوزه  برای آگاه کردن مردم از منابع نفت و گاز، در جهت ارائه ی تصویری همه جانبه از ایلام، فرصت دهد و منتقل کننده و منعکس کننده ی چهره ای همه جانبه از ایلام باشند. با توجه به تلاش هایی که برای آگاه سازی بیشتر افراد در زمینه ی منابع نفت و گازشان- که می تواند بیکاری را به طور قابل توجهی کاهش دهد- صورت گرفته، انتظار می رود که فعالیت این متخصصان و کمپینی که مدت هاست در جهت احقاق این مهم شکل گرفته بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ریاست محترم صداوسیمای مرکز ایلام، چقدر خوب است اگر حق مردم که ایجاد پالایشگاه پتروشیمی ومشاغل مربوط به استخراج نفت وگاز وحق استقلال مدیریت نفت وگاز به ایلام است را نیز  به مردم بشناسانید. چرا که استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای اتحاد بیشتر مردم ، ساخت برنامه ها و مصاحبه ها و تحلیل و خبرها  برای بحث و بررسی و تحلیل موضوع نفت و گاز به منظور آگاهی بخشی به مردم و بازتاب یافتن این مسائل در معالات سیاسی، برای انتقال و نمایش خواسته ی واقعی مردم  به مسولان، قدمی تاثیر گذار برای ساختن ایلامی شایسته تر خواهد بود؛ ایلامی که بتواند این بار، کلمات اصل ۴۳ قانون اساسی را نه روی کاغذها، که در عمل ببیند. / کردپرس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *